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Cent anys de l'Himne Oficial de la Mare de Déu d'Aigües Vives, Patrona de Carcaixent

Por: Antonio Sabater Mira | Publicado: 04/03/2016 17:32 |
                                                                                                                                                                                                                    Vicent M. Pastor
 
 

MARE DE DÉU D'AIGÜES VIVES
 
CENT ANYS DE L'HIMNE OFICIAL
(1916-2016)
 
 

Bernat DARÀS i MAHIQUES
Cronista Oficial de Carcaixent
 
 

       Els pobles, dia a dia, van fent història. Eixa història que, per ser quotidiana, no sol escriure’s ni a vegades recordar-se, però en l’esdevindre dels temps, sempre hi ha algunes dates que, per la seua rellevància religiosa, cultural, cívica..., causen un impacte i queden gravades en la memòria històrica fent impossible el seu oblit, i una d’estes efemèrides complix ara 100 anys, ens referim a la inauguració de l’Himne Oficial de la Mare de Déu Aigües Vives.

      Per a conéixer els detalls de la seua inauguració, reproduïm el que ens va deixar escrit l’autor de la lletra en una de les seues obres:

 

       “Por iniciativa del cura D. Tomás Aracil y con motivo de los Juegos Florales celebrados en las fiestas de 1915, propuso el Clero un tema con su correspondiente premio para los mismos. El tema no podía ser más sugestivo, ya que se trataba de dar a la Virgen un Himno Oficial del que carecía y que la ingente devoción a la Patrona reclamaba. Presentáronse algunos trabajos siendo elegido entre ellos por su naturalidad en describir la tradición el que llevaba por lema «Desperta ferro», original de un sacerdote de este Clero. Poco después del fallo se hizo su impresión y repartióse profusamente entre los fieles; pero con ello no se había completado el pensamiento del citado Párroco, por lo que se encagó al beneficiado organista de ésta, D. José Noguera la composición de la parte musical. Dicho señor puso manos a la obra con su competencia reconocida, y poco tiempo después contaba ya la Virgen con un himno propio y de sabr puramente local: sus autores, ambos carcagentinos, no pudieron, no supieron hacer otra cosa que verter en el papel y armonizar en el pentágrama los sublimes amores de un pueblo compenetrado con su Virgen.

       Así las cosas se dispuso la inauguración para el 28 de mayo de 1916, el mes de María y por ende el más indicado para dicha solemnidad. Precedieron a la misma algunos ensayos de conjunto bajo la dirección de los autores, no muchos, pues nuestro pueblo que tal instinto de asimilación tiene en lo relativo al divino arte, con muy pocos tvo lo suficiente para interpretar magistralmente la composición.

       Adornóse la iglesia con guirnaldas y colgaduras, como para las mayores festividades, habilitóse el concurso de las Autoridades, de las Congregaciones religiosas y de las Sociedades civiles.

       El grandioso adorno del altar mayor, que fue el primer tapiz de flor confeccionado en nuestra población, obra de uno de los autores del Himno, estaba compuesto de un enorme friso rematado por el escudo local; de él partían varias guirnaldas reteniendo un gran cortinaje que servía de fondo a la Imagen; sobre la mesa del altar, finalmente descansaba monumental fuente que servía de trono a la Virgen, quien a la vez estaba aureolada por nimbo de gloria y rayos luminosos. El frontis de la mesa que también era tapiz armonizaba admirablemente con el resto y de sus lados brotaban gigantescos rosles que con su pronunciado y verde tono encuadraban el conjunto.

       Y llegó el día señalado para la solemnidad. Por la mañana y a los acordes del himno español, interpretado por una de las bandas de la localidad, fue descubierta la Imagen, siguiendose a ello una misa de Comunión general que fue por cierto numerosísima, y a partir de este momento montose la Guardia de Honor a la Virgen que duró por espacio de todo el día y a la que concurrieron señoras y caballeros, siendo tal la puntualidad de los asistentes, que ni por un momento, ni aún en las horas más intempestivas, pudo verse un puesto vacío. La misa mayor fue cantada con acompañamiento de orquesta y ocupó la sagrada cátedra un sacerdote de este Clero, versando sus palabras sobre la tradición del Hallazgo.

       Por la tarde y con asistencia de todas las congragaciones religiosas y algunas sociedades civiles que ostentaban sus banderas, cantóse, también a orquesta, escogido trisagio, hízose un nuevo discurso sobre la significación de la fiesta y se organizó finalmente una procesión que recorrió la plaza Mayor. Al penetrar la comitiva en el templo y llegar la Imagen al presbiterio, sonaron los primeros acordes del Himno, brotaron como homenaje de amor las lágrimas, y el pueblo, conmovido, asistió por primera vez a la interpretación de aquella gran obra que a tal altura puso la reputación musical de su autor.

     Para que el lector pueda formarse una idea más acabada de esta composición intentaremos hacer una ligera reseña de la misma. Bajo el punto de vista literario el Himno no es sino la consagración de Carcaixent a su Patrona por medio de sentida ofrenda a la que sigue luego la reseña de la tradición sobre el Hallazgo cantada en diferentes estrofas; pero bajo el punto de vista musical el mérito de la obra sube de punto, ya que su autor, supo aunar con precisión admirable la técnica con la inspiración, el sentimiento patrio con la piedad. Son los primeros compases el toque de aviso, la preparación del alma para un acto en que entra de por mucho la sumisión y el desprendimiento; síguese a él un periodo enérgico, contundente, que no admite discusión ni réplica: son las avanzadas de los entusiastas que corren presurosos a ofrendar su afecto a María. Tras ellos viene la muchedumbre, la multitud buena y confiada que rindiendose a la fuerza persuasiva del enunciado corea con entusiasmo la decisión y asiente con impotente júbilo. Una melodia dulce y sentida comenta la ofrenda, paladea su sentido y trás ella el final, la aclamación unánime, la que contagia a todos con su locura y no retrocede ante peligros ni dificultades, la consagración de Carcagente a su Patrona.

       La música de la copla nos recuerda en los primeros compases los susurros del alba y los arreboles del sol naciente, síguese unas frases de estupor y asombro al narrar el Hallazgo de la Virgen y termina con un grito de victoria de afianzamiento en la fe, el grito que darían las huestes del Conquistador cuando abatido el poder de la media luna enarbolaban sobre las mezquitas sus estandartes, recabándolas para el culto del verdadero Dios.

      Tal es el Himno, descrito a grandes rasgos, en su fisonomía peculiar y característica; ahora bien, solo hay una composición para sus diferentes estrofas, y es lástima que no reparara el autor en ello, ya que describiendo cada una diferentes pasajes y moviendo por consiguiente a varios sentimientos no tienen aplicación ni desarrollo adecuado en la composición común. Sin embargo, no puede negarse que la composición musical es completa, expresiva, armónica, melodiosa, y con tales caracteres de música popular y sencilla que no hay hombre en Carcagente que no la cante, ni niño que no la conozca”.

 

ELS AUTORS

 

       Mossén José Noguera i Cogollos, autor de la música, nasqué a Carcaixent, el 27 de setembre de 1858, fill de José Noguera i Lledó i Josefa Cogollos i Galán. Fou ordenat prevere l’any 1886, encarregant-se de l’orgue de la nostra Parròquia. Fou beneficiat del Benefici de Santa Margarida des del 15 de desembre 1895. Va morir l’1 de març de 1926, als seixanta-set anys. Antonio Pla i Pla en un escrit seu ens diu que:

 

       “...era un sacerdote procer, distinguido y virtuoso cuya ambición única, aparte de los inexcusables deberes de su ministerio sacerdotal, era la Música. Desde su juventud se hizo cargo del magnífico órgano, que era ornato y gala suprema de la liturgia local y que fue pasto de las llamas, en mayo de 1936. En su labor al frente del instrumento rey, fue dejando muestras inequívocas de su talento musical. Maestro en el arte del contrapunto y de la fuga, sus intervenciones e improvisaciones, llenas siempre de un acendrado sentimiento religioso y litúrgico, eran admiradas por los inteligentes y oídas, con gusto, por los fieles ...”.

 

      A més a més de la música de l’Himne Oficial a la Mare de Déu d’Aigües Vives, va compondre, entre altres, l’himne de l’Associació de les Cambreres de la Verge, erigida canònicament al Col·legi de Maria Immaculada, quatre Trisagis, tres Rosaris, i varis motets dedicats a la Mare de Déu i una col·lecció de misteris del Rosari, que no foren publicats i desaparegueren per sempre el 1936, juntament amb l’orgue.

       L’ Ajuntament li dedicà en l’any 1960 un carrer al districte de Quatre Camins.

       El Serf de Déu Francisco Fogués i Juan va nàixer a Carcaixent, el 18 de juny de 1890, fill de Salvador Fogués i Revert i Felicitat Juan i Vayá. Ingressà al Col·legi de Vocacions Eclesiàstiques de Sant Josep. Fou ordenat subdiacà a la capella del Palau Arquebisbal, el 22 de desembre de 1911, i, de prevere, a les Tempores de Sant Tomàs de l’any 1913, cel·lebrant la primera missa a la capella del Col·legi el 4 de gener de 1914; fou nomenat vicari de Calpes de Arenoso (1914-1915). El 18 de març de 1915, presentat per l’arquebisbe de València, Valerià Menéndez i Conde, es feu càrrec de la capellania de la Sagrada Família, fundà en l’ermita de el Barranquet, en compliment de la darrera voluntat testamentària de mossén Francesc José Amador i Salom. Al capítol beneficial cel·lebrat a la nostra Parròquia, el 21 de desembre de 1915, fou nomenat sagristà major segon, i en el cel·lebrat el 21 de desembre de 1920 secretari, càrrec que desempenyà fins l’any 1924; encarregant-se a més a més de la catalogació dels fons de la biblioteca i arxiu parroquial. En 1916 a petició del degà Navarro Darás s’encarregà de la direcció de las Escuelas del Ave María. El 22 d’octubre de 1924, després de renunciar a la capellania que regentava, prengué possessió de la capellania de Sant Antoni de Pàdua, fundada en l’ermita del seu nom, per disposició testamentària de mossén Vicent Ribera i Tarragó. El 16 de febrer de 1925 és nomenat vicari de la Parròquia de Sant Pere de Sueca (València), tornant novament a Carcaixent l’any 1926; any en que apareix de capellà de l’Asilo de Nuestra señora de los Desamparados de Carcaixent. L’any 1930 fou nomenat regent de la Parròquia de Sant Bartomeu Apòstol de Vallada (València), càrrec que desempenyà fins el 28 de juliol de 1931. El 13 de maig de 1936, junt al seu cosí germà Agustí Garrigues i Fogués, jugant-se la pell rescatà la imatge de la Mare de Déu d’Aigües Vives, trencant com va poder el vidre de l’altar de la capella...

       Francisco Fogués i Juan és un patrimoni valuós dels qui hi tenim algun nexe per admiració o veneració: els qui l’avaluen per aver sentit parlar de la seua vida i servici a la societat carcaixentina; els entusiastes pel seu testimoni de fe; els fervents per l’exemple de perdó als enemics i entrega de la vida. El patrimoni espiritual de Francisco Fogués no el devem desestimar, l’hem de valorar i utilizar... Francesc Fogués, com a cristià compromés, fou objecte de la persecució religiosa de l’any 1936, que intentà abatre el cristianisme i fer desapareixer els promotors de la fe cristiana. Ell donà testimoni d’amor i exemple de perdó fins vessar la seua sang per la fe de Jesucrist. No volem recordar cap altre aspecte d’aquell trist passat, sinó fer una bona remembrança per a tots. Fomentar i propagar el record i l’exemplaritat de Francisco Fogués, i demanar a l’Església el reconeixement del seu testimoni i martiri. La glorificació de Francisco Fogués com a persona humana, cristiana i heroica, seria una gràcia i una joia per a tots els carcaixentins. Segons el papa Sant Joan Pau II “L’història d’un màrtir és una herència que no s’ha de pedre i s’ha de transmetre com un deure de gratitud i un renovat propòsit d’imitació”.

       Per a finalitzar volem patentitzar la seua entrega personal al servici de Déu; la seua total dedicació a investigar i enaltir el passat històric de Carcaixent, sent nomenat Cronista Oficial de la Ciutat, arxiver i bibliotecari municipal; la seua fervent devoció cap a la Mare de Déu Aigües Vives; en fi la seua disponibilitat a servir els hòmens els seus germans per mitjà de les virtuts amb què Déu el va honrar definixen, perfectament, el tarannà personal d’un home que va passar, com a Crist el seu germà: fent el bé. La seua sang vessada injustament com la de Crist, va ser senyal de nova aliança entre Déu i els hòmens... I si la sang de Crist va fecundar la vida de l’Església just és també que ho haja fet la de qui seguint amb la creu els passos del seu Mestre, va imitar el seu senyor en la vida i en la mort. Fins no tindre el seu cos ni tan sols un lloc on habitar cristianament... Cos que la Reina dels Màrtirs, la Mare de Déu Aigües Vives, celestial Patrona de tots els carcaixentins, vetlarà en el seu desemparament terreny, igual que des del primer moment haurà fet amb la seua ànima, omplint-la de glòria i gràcia en aquell lloc de la llum i de la pau on seran eixugades les llàgrimes dels nostres ulls.


 

 

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